Zamknij

Wkrótce kolejna akcja Black Friday. UOKiK przypomina prawa i obowiązki klientów!

07:20, 23.11.2018 | Daniel Wiśniewski
REKLAMA
Skomentuj

Na najbliższy weekend przypadają 2 akcje promocyjne, które realizowane będą w sklepach zlokalizowanych w całej Polsce. Podczas Black Friday i Cyber Monday klienci będą mieli okazję do zakupu produktów w atrakcyjnych cenach. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina jednak kupującym jakie maja prawa.

Zwyczaj masowego kupowania produktów w niższej cenie wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. Tam Black Friday zyskał ogromną popularność. Za oceanem nikt nie wyobraża sobie końcówki listopada bez zakupowej gorączki. Z roku na rok akcja jest coraz bardziej znana także w Polsce. Najbliższe dni upłyną pod znakiem okazji. W sklepach stacjonarnych i internetowych organizowane będą wyprzedaże.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że klient niezależnie od tego, czy kupuje towar w cenie promocyjnej, czy regularnej, zawsze ma prawo do reklamacji, a w sklepach, w których dokonuje zakupów obowiązują jednolite przepisy konsumenckie. Podobne zasady obowiązują zarówno w przypadku zakupów stacjonarnych, jak i internetowych.

- Kupując na wyprzedaży masz prawo do reklamacji. Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Możesz żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeśli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu np. paragon, potwierdzenie przelewu - informuje UOKiK.

Podobne zasady obowiązują w sprzedaży internetowej. Jeśli produkt jest wadliwy można zwrócić go w ciągu 2 lat od wydania towaru.

Nieco inaczej wygląda sprawa zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym. W przypadku takiej sprzedaży, zależy to przede wszystkim od dobrej woli sprzedawcy, który sam określa warunki. Może żądać np. oryginalnego opakowania i metek. Dodatkowo, zgodnie z prawem może zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę towaru. Z kolei w przypadku kupna przez internet, klient ma prawa zwrócić towar w ciągu 14 dni od jego zakupu. Na kliencie spoczywa jedynie obowiązek wypełnienia i odesłania oświadczenia. Jego wzór powinni udostępniać sprzedający. Należy jednak pamiętać o tym, że towar, który chcemy oddać nie może nosić znamion użytkowania.

Okazuje się jednak, że nie każdy przedmiot podlega zwrotowi. Oddać nie można między innymi towarów, które posiadają krótki termin do spożycia, wyprodukowanych na specjalne zamówienie, nagrań dźwiękowych, oprogramowania, czy usług, takich jak zakwaterowanie, czy wypoczynek.

 

Fot. Natalia Seklecka

(Daniel Wiśniewski )
REKLAMA

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

© kurierwysmaz.pl | Prawa zastrzeżone